Консультація для вихователів
«Нетрадиційні техніки малювання – стимул до творчості»
Дошкільне дитинство – дуже важливий період у житті
дітей. Саме в цьому віці кожна дитина уявляє себе маленьким дослідником, з
радістю і здивуванням відкриває для себе незнайомий і такий вражаючий
навколишній світ. Що різноманітніша дитяча діяльність, то гармонійніше
відбувається всебічний розвиток дитини, реалізуються її потенційні можливості й
перші прояви творчості. Ось чому одним з найближчих і найдоступніших видів
роботи з дітьми в дитячому садку є зображувальна, художньо-практична
діяльність, що сприяє залученню дитини до творчості, дає їй змогу створювати
щось красиве, незвичайне.
Зображувальна
діяльність як засіб пізнання світу та розкриття творчого потенціалу дітей
Зображувальна
діяльність дає дитині змогу відкрити і пізнати навколишній світ, сформувати
уявлення про нього, виразити в малюнках своє розуміння світу і ставлення до
нього
Діти люблять
малювати й із захопленням зображують усе, що їх оточує, що вони бачать, чують і
відчувають. Дослідження вчених свідчать, що кожна дитина творець. Але
зазвичай її творчі здібності перебувають у прихованому стані й реалізуються
лише за сприятливих умов. А найоптимальніший період для виявлення вроджених
задатків людини – дошкільний та молодший шкільний вік. Тож, залучаючи дітей до
малювання, можна «розбудити» вроджені задатки й розвинути творчі здібності.
Із раннього віку діти намагаються відобразити свої
враження про навколишній світ у зображувальній творчості. Для цього їм не
потрібні фарби, пензлі, олівці. Вони малюють пальчиками чи долоньками на
запітнілому вікні, паличкою на піску, водою, розлитою на столі, інколи маминою
помадою чи зубною пастою на склі тощо. Природний отяг до малювання проявляється
дуже рано, а відтак діти освоюють нові прийоми відображення навколишньої
дійсності в особистій художній творчості. Саме тому так важливо ознайомити
дітей з різними техніками зображувального мистецтва, зокрема з нетрадиційними.
Опанування нетрадиційними техніками малювання дає змогу маленькому художнику відійти від предметного зображення, виразити в малюнку свої почуття й емоції, дарує свободу діяльності, вселяє впевненість дітей у своїх силах. Володіючи різними техніками зображення предмета, діти отримують можливість вибору, що сприяє розвитку творчих здібностей, обдарувань дошкільників.
Особлива цінність цих технік полягає в тому, що вони дають дітям змогу швидко досягти бажаного результату діяльності, реалізувати власний творчий задум.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! У спільній з дітьми діяльності
дорослий сам має бути творцем, щоразу по-новому розв’язуючи вже відомі дітям
завдання. Це дає змогу дошкільникам зрозуміти, що ті самі завдання і проблеми
можна розв’язувати різними способами.
Ніщо так не об’єднує дитячий колектив, як спільна
творча діяльність, у якій бере участь вся група. Одним з видів такої діяльності
дітей і педагога є створення колективної творчої роботи, значимої для всіх, за
допомогою будь-якої нетрадиційної техніки малювання.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Дуже важливо, щоб кожна дитина мала змогу самостійно обрати ті засоби для зображувальної діяльності, які їй найбільше припали до смаку. За таких умов у дітей не формується шаблонний, заданий спосіб дій.
Потрібно постійно
урізноманітнюють колір і фактуру паперу, бо саме це істотно впливає на
виразність малюнка і потребує від дітей щоразу добирати нові засоби для
малювання, продумувати колорит майбутнього твору, не чекаючи готового рішення.
Результат роботи кожної дитини залежить від її
зацікавленості. Саме тому так важливо використовувати додаткові стимули: ігри,
сюрпризні моменти, прохання дорослого про допомогу, музичний супровід,
мультимедійні засоби тощо.
Використання нетрадиційних технік та засобів малюванняв різних вікових групах у кожен період дошкільного віку використовуєть певний набір нетрадиційних технік зображувальної діяльності, які відповідають віковим можливостям дітей:
- молодший дошкільний
вік – різновиди кляксографії, малювання долонькою, пальчиком, кулачком,
відтиснення зім’ятим папером, поролоном, сірниковою коробкою, склянкою,
«печатками» з картоплі тощо;
- середній дошкільний
вік – до вищезазначених технік додаємо відбиття листям, малювання гілочкою,
жорстким напівсухим пензлем, восковою крейдою чи свічкою, малювання з
використанням шаблонів та трафаретів, чорно-білий граттаж, фроттаж, набрезк
звичайний, монотипію предметну, пейзажну, живопис із розлитих фарб тощо.
- Старший дошкільний
вік – крім уже відомих дітям технік, використовуємо нові – кольоровий граттаж,
аплікація з яєчної шкарлупи (пофарбованої крупи, солі тощо), малювання свічкою
з пропискою аквареллю, гуашшю, малювання мильними бульбашками тощо.
Численність матеріалів ставить перед дітьми нові
завдання й активізує уяву та фантазію. Кожна з цих технік – маленька гра. Їх
використання дає дітям змогу відчувати себе розкутими, сміливими,
неординарними, розвиває уяву, творчі здібності, креативне мислення, надає повну
свободу для самовираження.
Прогулянки осінь
Тема: Осінь настала — тепло забрала
Дати дітям поняття про те, що коли
настає осінь, змінюється висота стояння сонця, воно перестає прогрівати
повітря, дні стають коротшими, а ночі — довше, люди одягаються тепліше.
Непомітно пролетіло літо, і ось уже на
порозі осінь. Перші її прояви ледь помітні, вранці і ввечері стає прохолодніше.
І тому ми одягаємося тепліше, хоча вдень ще тепло, як і влітку. А сонечко, яке
зігрівало нас своїми променями все літо, стало ласкавим. Вранці воно пізніше
сходить, а ввечері раніше сідає за горизонт — дні стають коротшими, а ночі
довшими. Перший місяць осені називається вересень.
• Не чекай від осені сонця.
Цей місяць — самий прекрасний,
З’являється лист перший червоний,
Остигає трохи земля,
Урожай прикрашає поля.
Повітря ніби наповнений добром,
Діти беруться за руки, утворюючи коло,
ведучий — в центрі. Він кидає м’яч дитині і говорить при цьому одне з слів:
«земля», «вода», «повітря», «вогонь». Якщо ведучий сказав «земля», то йгрок,
піймавши м’яч, повинен швидко назвати яке-небудь тварина. На слово «вода»
потрібно назвати рибу, на слово «повітря» — птицю. Якщо ведучий скаже «вогонь»,
все, змахуючи руками, повинні кружляти на місці. Неуважні гравці вибувають з
гри.
— зістрибувати з колоди.
Тема:
Осінні тумани
Познайомити дітей з явищем, характерним
для осені, — туманом, розповісти, як він утворюється, спостерігати за ним.
Сьогодні зранку ніби хмара опустилася на
землю і огорнула все навколо: будинки, дерева, дороги. Дуже важко що-небудь
розглянути далеко. А якщо довго тримати долоню розкритої — вона стане вологою.
Це осідають дрібні краплі води, що
висять у повітрі. Такі ж крапельки помітні на траві, листі. Це — туман. Але як
тільки зійде сонце — він розсіється. Погода стане сонячною та ясною, небо —
високим і бездонним — таким воно буває тільки ранньою восени. У листопаді
найчастіше бувають тумани, тому що повітря охолоджується швидше, ніж вода та
грунт.
Словник. Туман, стелиться, розсіюється.
Художнє слово
Перевір, чи буває так
• Вранці туман піднімається, утворюючи
хмари, — на дощ; падає на землю — на суху погоду.
Хтось поцупив вночі ліс.
Був він увечері, а вранці зник.
Не залишилося ні пенька, ні куща,
Тільки біла навкруги порожнеча.
Де ж ховається птах і звір?
І куди за грибами тепер?
Туман.)
В. Токмакова
Рухлива гра «Сірий кіт»
Всі учасники гри «мишки», провідний —
«сірий кіт». Всі гравці стають ланцюжком і, тримаючи один одного за руки,
ходять по майданчику в різних напрямках: по прямій, по колу чи з якої-небудь
кривої лінії. Першим у ланцюжку стоїть «сірий кіт».
Під час руху він питає:
А миші є?
Є! — відповідають «мишки».
Кота вони бояться?
Немає! — відповідають «мишки».
От і перевіримо, бережіться!
З цими словами «мишки» кидаються
врозтіч, а «сірий кіт» ловить їх. Спійманий гравець стає «сірим котом», а його
попередник-«мишкою».
Основні руху під час прогулянки:
— підлазити під шнур лівим і правим
боком;
— метати мішечок з піском з-за спини
через плече далечінь.
Тема:
Комахи сховалися
Звернути увагу дітей на те, що восени
зникають комахи, пояснити, що це пов’язано з осінніми змінами в природі.
Проходять осінні дні, і ми перестаємо
знаходити комах. Вони приготувалися пережити холодну зиму і дочекатися
весняного тепла. Ось на листочку, який ось-ось зірве вітер і закине в суху
траву, прикріплені маленькі яйця — із них навесні вилупляться комахи. Гнізда
смугастих джмелів знаходяться в землі. Залишаються зимувати тільки молоді
джмелі, які навесні побудують нові гнізда. Мурахи залазять як можна глибше в
мурашник, закривають вхід до нього і там зимують. Комахи зимують в землі, сухій
траві, під листям, у щілинах будівель.
Словник. Ховатися, відкладати яйця, зимувати.
Художнє слово
Що буває восени?
• Великі мурашники — до холодної зими.
• Поява комарів пізньої осені — на теплу
зиму.
Рухлива гра «Дзвіночок»
З бажаючих гравців вибирають
«дзвіночок». Інші гравці, взявшись за руки, стають навколо нього. «Дзвіночок»
груддю з розбігу або, налягаючи на руки двох сусідніх гравців, вагою власного
тіла намагається розірвати «ланцюг», яка оточує його. Розірвавши «ланцюг», він
тікає, а всі учасники гри ловлять його. Той, хто спіймає, стає «дзвіночком».
Основні руху під час прогулянки:
— стрибати через шнур з місця,
відштовхуючись двома ногами;
— ходити з мішечком на голові.
Тема:
Птахи відлітають
Звернути увагу дітей на те, що восени
птахи збираються зграями, готуються відлітати у теплі краї; закріпити знання
про те, яких птахів називають перелітними.
Осінні тихі небеса час від часу оживають
від веселих пташиних голосів — це перелітні птахи збираються летіти в теплі
краї. Вони проведуть там зиму, бо в наших краях їм не вижити. Першими в політ
збираються білогруді ластівки, стрижі, шпаки, тому що ховаються комахи, якими
вони харчуються. Пізніше відлітають мешканці водойм: качки, гуси, лебеді. Іноді
в небі чути тужливий курликання журавлів: курлы-курлы. На ділянках частіше
з’являються горобці, сороки, ворони — вони залишаються зимувати з нами. Ох, і
важко їм буде.
• Граки полетіли — чекай снігу.
Листя падають з осик,
У небі мчить гострий клин (Журавлі.)
Не чути зозулі в гаю,
І шпаківня спорожнів.
Лелека крилами полоще —
Відлітає, полетів!
Е. Благинина
Рухлива гра «Лісові птахи і зозуля»
На майданчику діти креслять крейдою
невеликі кола навколо себе і стають у них. Це — «гнізда птахів». Одна дитина —
«зозуля», вона не має гнізда і стоїть осторонь. Дорослий каже:
«Птахи полетіли!», діти вибігають з
«гнізд» і бігають-«літають» по всій майданчику. «Зозуля» літає разом з ними.
Дорослий дає команду: «Птиці, додому!», і всі біжать до своїх гнізд! «Зозуля»
теж прагне зайняти яку-небудь «гніздо». Дитина, яка залишається без «гнізда»,
стає «зозулею».
Основні руху під час прогулянки:
— метати мішечок з піском у вертикальну
ціль;
— ходити по мотузці, покладеній на
доріжку.
Опис
використання нетрадиційних технік
малювання
Пальчиковий живопис
Матеріали:
- розети з фарбою;
- папір;- вологі серветки.
Спосіб виконання:
Малювати можна не лише
пальцями, а й усією долонею, кулачком, ребром долоні. Умочити в фарбу і віддруковувати
на папері. Особливу увагу слід звертати на рух руки і правильне положення
«робочого пальця». Щоб отримати відбиток «крапка» палець піднести вертикально
над аркушем, а якщо торкнутися всією фалангою, то матимемо «овал». Щоб отримати
різнокольорове зображення, на один палець можна наносити 2 – 3 фарби.
Рекомендації з
використання:
За допомогою різних
форм відбитків можна створити цікаві роботи з декоративного малювання. Цю
техніку можна використати під час малювання:
- дощу, снігу;
- квітів, дерев;
- птахів, риб, тварин;
- кетягів
калини,винограду тощо.
Матеріали:
- шматок целофану;
- дощечка для
ліплення;
- фарби різного
кольору;
- папір
Спосіб виконання:
Одну або кілька фарб
великими плямами нанести на дощечку чи целофан. Потім прикласти аркуш паперу і
притискаючи розгладити. Залежно від плям, від напрямку розгладжування виходять
різні зображення. Можна робити відбиток на мокрому папері – буде інший ефект.
Рекомендації з
використання:
Цей спосіб найчастіше
використовують,готуючи тло для малювання пейзажів.
Монотипія
Матеріали:
- папір;
- фарби;
- пензлі.
Спосіб виконання:
Аркуш паперу складаємо
навпіл, прогладжуємо лінію згину. На лінію згину наносимо кілька ляпок різного
кольору. Аркуш знову складаємо, прогладжуємо рукою, щоб ляпки розтеклися.
Розгорнувши, отримуємо несподівані зображення, у яких можна впізнати знайомий
образ і домалювати необхідні деталі, щоб він став виразнішим. Або на одній
половині аркуша намалювати малюнок чи нанести фарбою яскраві плями і притиснути
іншою половиною аркуша – отримаємо два однакових зображення.
Рекомендації з
використання:
За допомогою цього
способу можна малювати малюнки на тему:
- «У країні
двійників»,
- «Місто на річці»
тощо.
Малювання
на мокрому папері
Матеріали:
- акварель;
- папір;
- пензлі;
- ємкості з водою;
- губка.
Спосіб виконання:
Губку змочуємо у
чистій воді, злегка віджимаємо і рівномірно зволожуємо нею весь аркуш паперу,
рухаючись в одному напрямку. Слід навчити дітей надмірно не зволожувати папір,
малювати кінчиком пензля, злегка торкаючись паперу. На вологому папері легко
змішувати фарби. Розтікаючись, фарби утворюють нові відтінки кольору. Якщо
потрібне тло, зафарбовуємо весь аркуш.
Рекомендації з
використання:
За допомогою цієї
техніки можна виконати різні роботи, зображуючи, зокрема:
- туман;
- дощ;
- «котики верби» тощо.
Сухий
пензель
Матеріали:
- папір (можна
тонований);
- пензель (зі щетини).
Спосіб виконання:
На кінчик пензля
набираємо трішки туші або гуаші. Зайву туш чи гуаш можна обтерти об додатковий
аркуш. Застосовуючи різні способи нанесення торцем пензля фарби чи туші на
аркуш, зображуємо шерсть тварин, пір’я птахів, траву, крону дерев, тощо. Потім
домальовуємо різні деталі, характерні для образу, який зображуємо.
Рекомендації з
використання:
Техніку «Сухий
пензель» можна використовувати під час малювання:
- птахів, рослин,
тварин;
- натюрмортів,
пейзажів.
Крапковий
малюнок
Матеріали:
- акварель або гуаш;
- ватні палички;
- вода;
- папір;
- олівець.
Спосіб виконання:
Олівцем виконуємо
малюнок на папері. Спочатку за допомогою ватних паличок заповнюємо крапками
контур малюнка. Кожну нову фарбу беремо навою паличкою. Потім весь малюнок
заповнюємо крапками відповідних кольорів.
Рекомендації з
використання:
Цю техніку можна
застосовувати, малюючи:
- дощик;
- сніг;
- курчатко;
- казкового птаха;
- різнобарвних рибок.
Тампонування
Матеріали:
- тампони, зроблені з
поролону, або зім’ятий шматочок паперу;
- гуаш;
- папір.
Спосіб виконання:
Поролон або зім’ятий
папір змочуємо у фарбі і наносимо відбитки на папір. Під час малювання тампоном
не треба змочувати його водою. Фарба, яку набираємо на тампон, має бути дуже
рідка.
Перед малюванням слід
зробити кілька пробних відбитків на додатковому аркуші паперу для отримання «пухкого»
сліду.
Рекомендації з
використання:
Цю техніку можна
застосовувати, малюючи:
- крони дерев;
- річку, небо, траву,
сніг;
- пухнастих тварин.
Зім’ятий
папір
Матеріали:
- акварель;
- широкий пензель;
- білий папір;
- ємкості з водою;
- губки.
Спосіб виконання:
Аркуш паперу змочуємо
водою і зафарбовуємо. Після цього складаємо навпіл зафарбованою стороною
всередину, щоб не забруднитися, та зминаємо. Потім аркуш акуратно розгортаємо.
На ньому залишаються заломи, які створюють незвичну фактуру і малюнок.
Продовжувати роботу слід після висихання фарби.
Рекомендації з
використання:
Техніку «Зім’ятий
папір» здебільшого використовують для створення тла малюнка. Яскраві аркуші
можна також використати для виготовлення листівок і аплікацій. Елементи потрібної
форми слід вирізати ножицями або отримати способом обривання.
Малювання
восковими олівцями та аквареллю
Матеріали:
- папір;
- акварель;
- воскові олівці або
шматочок свічки;
- широкий пензель.
Спосіб виконання:
Воскові олівці
виготовлено на основі жирів та воску. Їх можна замінити і звичайними
парафінованими свічками.
На аркуші паперу
малюємо восковими олівцями або свічкою. Потім зафарбовуємо малюнок аквареллю.
Акварель скочується з контурів,нанесених восковими олівцями чи свічкою. Як
наслідок, контури залишаються світлими плямами на папері. Цей ефект надає
виразності малюнкові.
Рекомендації з
використання:
За допомогою цієї
техніки можна зобразити:
- підводне царство;
- нічний пейзаж;
- салют.
Граттаж
Граттаж (від франц. gratter) –
скребти, дряпати.
Варіант 1.
Матеріали:
- підготовлений аркуш
паперу (спочатку намилюють, потім покривають гуашшю, тушшю або фарбою);
- ручка з пером
зірочкою.
Спосіб виконання:
Графічна робота на
мильній основі. Робота, виконана таким чином, нагадує гравюру, тому що створюється
лініями різних за напрямком, довжиною, плавністю, й виходить бархатистою за
рахунок поглиблення продряпування поверхні.
Варіант 2.
Матеріали:
- шматочок стеаринової
свічки;
- акварельні фарби;
- туш.
Спосіб виконання:
Графічна робота на
восковій підкладці. Фарбами роблять малюнок або зафарбовують аркуш паперу
різними тонами, залежно від того, що задумали. Потім ретельно протирають
шматочком свічки так, щоб стеарином була покрита вся площина аркуша. Після чого
тушшю покривають усю роботу (весь аркуш). Іноді два рази. Продряпують після
висихання.
Рекомендації з
використання:
За допомогою цієї
техніки можна зобразити:
- натюрморт;
- пейзаж;
- підводне царство;
- нічне місто;
- космос.
Набризкування
Матеріали:
- гребінець звичайний;
- пензлик або зубна щітка
- фарби.
Спосіб виконання:
Можна передавати
напрямок вітру – для цього необхідно намагатися, щоб бризки лягали на всьому
малюнку.
Рекомендації з
використання:
Способом забризкування
яскраво можна виразити сезонні зміни. Так, наприклад, листя на осиці жовтіє,
червоніє раніше, ніж на березі або інших листяних деревах. Вони на ній жовті, й
зелені, й жовтогарячі.
Набризкуванням
займаються діти з 6-7 років.
Ляпкографія
Матеріали:
- папір;
- туш або брудна вода.
Спосіб виконання:
На аркуші паперу
наносять ляпки, поверх накладається чистий аркуш паперу. Ляпки переходять із
одного аркуша на інший. Діти розглядають отримані ляпки, домальовують деталі
або просто називають те, що вони побачили.
Рекомендації з
використання:
Ця техніка малювання
розвиває творчість, уяву, фантазію.
Графічна
аналогія
Матеріали:
- папір;
- олівці абр
фломастери.
Спосіб виконання:
Так само, як і в
математиці, спочатку дітям пропонують геометричні форми, з яких треба викласти
якусь іграшку. Після того як діти навчаться дуже швидко викладати різних
тварин, їм пропонують малювати тварин, обводячи геометричні форми. У цьому дуже
допомагають такі ігри, як «Що сховала фігура?», «Нащо це схоже?».
Ниткою
Матеріали:
- папір;
- ворсиста нитка;
- фарби;
- туш.
Спосіб виконання:
Аркуш паперу
складається вдвоє й розгортається. На одну зі сторін довільно укладається
нитка, наполовину змочена в туші або чорнилі. Чистий її кінець виводиться за
межі аркуша. Змочена частина нитки придавлюється іншою частиною аркуша, і в
такому положенні нитка потихеньку витягується. Відкриваємо аркуш – виявляємо
зображення, залишене ниткою.
Рекомендації з
використання:
Така техніка малювання
розвиває увагу фантазію.
Немає коментарів:
Дописати коментар